Blog Layout

Chris Develing • jul. 20, 2019

Bad Jezus als een moslim?

Dan was Muhammad een Boeddhist

Het is een ietwat simplistische claim die helaas maar al te vaak langskomt op social media: Jezus zou een moslim zijn, want hij bad met zijn gezicht naar de grond in Mattheüs 26:39. Het is te hopen dat moslims die dit argument herkauwen, gaan beseffen dat deze influistering van hun broeders geen kans maakt tegen een oprechte toepassing van de Schrift en eenvoudige logica. Het doel van dit artikel is om christenen te sterken in hun verdediging tegen dit argument. Het promoten van de Islam geeft ook in dit geval meer theologische problemen dan de religie uit Mekka al had. We zullen er een aantal bespreken zodat u op snelle en correcte wijze kunt pareren wanneer u hiermee wordt geconfronteerd.


Gezicht op de grond = moslim?


De snelste en misschien wel meest effectieve manier om de absurditeit van dit argument bloot te leggen, is dat u meegaat met de redenering van de moslim in kwestie. Met hun argument leggen ze namelijk een definiërend criterium neer voor wanneer iemand een moslim is: Jezus bad met zijn gezicht op de grond en is derhalve moslim. Als dat zo is, hoeft u slechts te verwijzen naar de foto hieronder van biddende boeddhisten. U kunt de moslim vervolgens vragen of dit dan ook moslims zijn. Ter ondersteuning kunt u ook verwijzen naar de video onderaan dit artikel waarin een boeddhist uitlegt hoe je staat, knielt en buigt voor Boeddha.

Nieuwe alineaU kunt de tafels zelfs omdraaien en vragen of Boeddhisten een legitiem argument zouden hebben wanneer zij beweren dat Muhammad een Bhoeddist was aangezien hij “bad als een boeddhist, met zijn gezicht naar de grond.” Zonder twijfel zal de moslim direct bezwaar maken. En terecht, gezien de belabberde argumentatie. Wij vragen moslims om dezelfde standaard toe te passen op het Christelijk geloof.


Indien de situatie erom vraagt, kunt u opmerken dat deze boeddhisten “inderdaad” erg veel lijken op moslims. Hun prostratie is bijna identiek aan die van hen. Er is enige kennis nodig om de verschillen waar te nemen, zoals de onderarmen op de grond die moslims van de vloer af houden. Ook de gewaden doen sterk denken aan de kleding die moslims dragen wanneer ze de Kabaa in Mekka bezoeken tijdens hun pelgrimstocht (Hadj: zie foto linksonder). De biddende boeddhisten hebben zelfs een bidmatje en gebedskralen. Desondanks zal geen oprecht mens uitsluitend op basis hiervan beweren dat Muhammad een Bhoeddist was of Boeddha een Moslim. Overigens kent het Hindoeïsme ook een prostratie ritueel waarbij het voorhoofd de grond dient te raken. Het is eerder denkbaar dat de Islam haar gebedsrituelen heeft overgenomen van deze twee veel oudere religies.

U kunt het argument nog verder doorvoeren, door een foto te laten zien van een Rooms-katholieke priester die wordt ingewijd (foto rechtsboven). Het laatste wat een moslim wil, is beweren dat deze priesters moslims zijn. Maar ze bidden toch echt met hun gezicht naar de grond. Willen ze vasthouden aan het argument dat Jezus moslim was, puur omdat hij met zijn gezicht naar de grond bad, dan zijn deze mensen dat natuurlijk ook. U zult begrijpen dat moslims dit argument moeten laten varen bij het zien van deze foto’s.


Bidt een moslim tot de Vader?


Indien gewenst kunt u het argument ook weerleggen met de Bijbel in de hand. Met hun redenering nemen ze namelijk aan dat het genoemde Bijbelvers authentiek is, want anders hoeven ze er ook niet naar te verwijzen. Meestal zullen ze het vers echter niet volledig citeren omdat daar de problemen al beginnen. Bij vervelende of koppige moslimapologeten is het wellicht goed om te vragen waarom men slechts een derde van het vers citeert. Want als we het vers bekijken valt direct op dat Jezus daar bidt tot de Vader en dat is in de Islam een streng verboden adressering van Allah (zie de Koran 5:18, 19:88-93). Als we de inhoud van het gehele vers geloven dan is de Islam een valse religie. Uiteraard zal hij dit niet willen uitdragen, waardoor het schijnvertrouwen dat hij in het vers had gelegd direct moet worden opgezegd zodat hij moslim kan blijven. Want hoe geloofwaardig is het om circa 10 van de 36 woorden van een vers aan te nemen als waarheid terwijl je de rest een verzinsel noemt? Met het opzeggen van zijn vertrouwen in het vers moet vervolgens afscheid worden genomen van het argument dat Jezus daar als een moslim bad. De overlevering is immers in strijd met de Koran.


In z’n algemeen is het nooit een verstandig idee om je eigen theologie te willen bewijzen vanuit het Heilige Boek van een andere religie. Je zult namelijk altijd stuiten op het inconsistentie-probleem, zoals nu wederom is gebleken. Wij raden ook christenen af om de Koran te doorzoeken naar zogenaamde bewijzen voor de goddelijkheid van Jezus. Enige waarheid die de Koran bevat, berust enkel op toeval of plagiaat uit de Bijbel. Veel meer woorden hoeven daar niet aan te worden besteed.


Inhoudelijk


Uiteraard moet het vers ook behandeld worden. Mattheus 26 vers 39 zegt opvallend genoeg nergens dat:

  • Jezus op Zijn knieën bad;
  • Zijn handen en vingers recht vooruit richtte;
  • Zijn voorhoofd tegen de grond liet komen;
  • Zijn ellebogen ophief vanaf de grond;
  • Op zijn tenen stond tijdens het knielen, in plaats van ondersteboven rustend op de grond.


Dit zijn slechts een paar van de islamitische regels voor het uitvoeren van een geslaagd gebed. In het Bijbelvers, staat echter:


“En Hij ging een weinig verder en Hij wierp Zich met het aangezicht ter aarde en bad, zeggende: Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt.” (Mattheus 36:39, NBG51)

De kans dat Jezus hier bad met inachtneming van bovenstaande vijf regels is vrijwel nul. De inlegkunde van moslimapologeten kan bijna niet groter zijn. Er staat slechts dat Jezus Zich ter aarde wierp, of zoals de Statenvertaling het zegt: “…viel op Zijn aangezicht…“, of zoals Het Boek het zegt: “…knielde met Zijn gezicht op de grond en bad…“.


“Ik zie christenen nooit zo bidden”


Soms zegt de moslimapologeet nooit een christen te zien bidden met het gezicht naar de grond. Nog los van het feit dat het voor christenen geen vereiste is om zo te bidden, kunt u de gesprekspartner erop wijzen dat een moslim überhaupt niet veel christenen in gebed zal zien. Dat is vanwege de volgende uitspraak van Jezus Christus:

Nu iets over het bidden. Wees niet zoals de schijnheiligen: die bidden zodat iedereen het kan horen en zien, op de hoek van de straat en in de synagoge. Zij hebben hun beloning al. Als u bidt, ga dan uw kamer in, doe de deur achter u dicht en bid tot uw Vader in het verborgene. En uw Vader, die ziet wat er in het verborgene gebeurt, zal u belonen. En wees bij het bidden niet langdradig en gebruik geen zinloze herhalingen, zoals de andere volken doen. Want die denken dat hun gebeden worden verhoord als zij veel woorden gebruiken. Doe niet zoals zij. Bedenk dat uw Vader precies weet wat u nodig hebt, al voor u Hem erom vraagt!” (Mattheus 6:5-7)


Met de wil van God zullen deze woorden van Jezus een ontnuchterende snaar raken bij uw gesprekspartner. Want meer dan 80% van de moslims spreekt geen Arabisch maar herhaalt desondanks eindeloos de gememoriseerde gebeden omdat dit nu eenmaal zo is voorgeschreven. Ook bidden zij vaak op straat en in publieke ruimten, waar iedereen hen kan zien. Zoals u gelezen heeft, noemt Jezus zulk gedrag hypocriet en wijst hij christenen erop dat zij heel anders moeten bidden: achter gesloten deuren, zodat de gelovige middels het gebed de eer zoekt van de Almachtige God alleen.


Hoe bidt een Christen?


Hoe “moeten” Christenen dan wel bidden? Dat is iets waarin het Christelijk geloof zich onderscheidt van vrijwel alle andere religies. Het bidden is namelijk niet gebonden aan een ritueel, want dat zijn menselijke innovaties die voortkomen uit bijgeloof en de behoefte om orde en overzicht te scheppen. Als men een lijstje met instructies afwerkt, heeft men al snel het gevoel dat er met eigen initiatief ijverig kan worden gewerkt aan de goedkeuring van God. Feit is echter dat gebed staat voor communicatie met God: het uitroepen naar God dat u Hem liefheeft of Zijn hulp zoekt, berouw wilt tonen of Hem bedankt voor Zijn genade. U heeft geen ritueel nodig om te zorgen dat God naar u luistert. Ook is het niet zo dat God uw gebed in een bepaalde fysieke richting wenst te zien. God is overal en Hij sluit zijn ogen niet voor u als uw handen “incorrect” staan of uw onderarmen de grond wel of niet raken. Het is onze oprechte wens dat nutteloze gebondenheid verdwijnt uit de harten van ongeloof en dat deze plaats maakt voor een hart dat zoekt naar God, zonder de belemmeringen van ritualistische verzinsels.


Zoals u hebt gelezen hoort dit argument niet thuis in het handboek van de serieuze moslimapologeet. Mocht u het toch tegenkomen tijdens gesprekken op het werk of op een verjaardag, dan heeft u vanaf vandaag een gepast antwoord klaar.

door Chris Develing 08 feb., 2024
Waarom zou je een kind nieuwsgierig willen maken naar het geslachtsdeel van een volwassene? FunX vindt dit blijkbaar geen probleem.
door Chris Develing 29 dec., 2023
Herziening van de discussie rondom NRC’s feitencheck: “Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan Afrikaanse slaven in de VS” (uitgebreide versie) De afgelopen jaren was er veel te doen over het artikel ‘NRC checkt: ‘Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan zwarte slaven in de VS’’. NRC concludeerde dat deze uitspraak, van de Amerikaanse geleerde Thomas Sowell, ‘waar’ is. Later werd dat gerectificeerd, na venijnig commentaar van twee Nederlandse historici. Het NRC zou volgens hen nepgeschiedenis in stand houden. Maar bij het lezen van alle betrokken stukken viel mij juist iets anders op: de historici zijn gekleurd in hun mening en plegen roofbouw op de geschiedenis. De aanleiding voor de controverse was een zorgvuldig betoog van Sowell, waarin de Afro-Amerikaanse geleerde waarschuwt voor het selectief filteren van historische feiten. Dat kan namelijk eenzijdige analyses in de hand werken, zoals het idee dat er maar één soort geïnstitutionaliseerde slavernij bestond: die door Europeanen en Amerikanen, met de Afrikaan uitsluitend als slachtoffer. Zijn uitspraak over witte slaven, die dankzij zo’n selectieve filtering door scholen en media in de vergetelheid zijn geraakt, moet dan ook worden gezien als een oproep tot meer balans in ons historisch perspectief. Misvattingen en misrepresentaties De wisselwerking tussen NRC en de historici is helaas erg slordig. Dat begon al bij de titel van het oorspronkelijke artikel. Het citaat dat NRC checkt betreft namelijk een ongelukkige vertaling van de daadwerkelijke uitspraak. Volgens de krant zou het gaan om de uitspraak "Meer Europese slaven in Noord-Afrika dan zwarte slaven in Noord-Amerika". Maar Sowell schreef in het bewuste artikel het volgende: "Just as Europeans enslaved Africans, North Africans enslaved Europeans - more Europeans than there were Africans enslaved in the United States and in the 13 colonies from which it was formed." Als eerste valt op dat NRC over "zwarte" slaven spreekt tegenover "Europese" slaven. De altijd zorgvuldige Sowell houdt de categorische balans wel in evenwicht, door te spreken van Afrikaanse en Europese slaven. Maar het gaat vooral mis bij de vertaling van het woord "enslaved". Doorgaans verwijst dit woord naar het proces van ontvoering en tot slaaf maken van een eerste generatie slaven. Na ruggespraak met een kennis, een Amerikaanse kruistochten historicus, werd dit nog eens bevestigd. En mocht dat niet voldoende overtuigen, dan hebben we nog het boek waarin Sowell ditzelfde argument op een meer eenduidige manier verwoordde: In 'Intellectuals and Race', hoofdstuk 7, schreef Sowell het volgende: "Pirates alone transported a million or more Europeans as slaves to the Barbary Coast of North Africa - at least twice as many European slaves as there were African slaves transported to the United States and to the thirteen colonies from which it was formed." Dit citaat maakt duidelijk dat het Sowell te doen was om het ontvoeren en transporteren van slaven en niet de eventuele latere groei van de slavenpopulatie. Dat is begrijpelijk als je beseft dat het al dan niet bestaan van een natuurlijke groei van de slavenpopulatie niet zomaar kan worden aangenomen als een meer positief of negatief kenmerk van het betreffende slavernijsysteem. Toch wilden de Nederlandse historici, die Sowells onderscheid wel leken te begrijpen, inzoomen op de totale aantallen. Hiermee lieten ze mogelijk blijken dat ze het betoog van Sowell niet op waarde hadden geschat. Onterechte rectificatie Voor de duidelijkheid: Sowells bewering was wel degelijk correct: Meer Europeanen werden in de periode 1500-1900 naar Noord-Afrika ontvoerd dan Afrikanen naar de toenmalige dertien koloniën van de VS. Beide slavenaantallen zeggen iets over de mate van import naar beide regio’s. Het is een legitieme stelling en zeker geen misleiding, zoals de historici lijken te stellen. Het feit dat NRC op 7 december 2017 opeens beweerde dat Sowells bewering toch onjuist is, kon dan ook alleen maar hout snijden als ze zijn uitspraak vermaakten tot een stroman: "...dat er meer Europeanen tot slaven werden gemaakt in Noord-Afrika dan dat er zwarte slaven waren in de latere Verenigde Staten". Wederom val ik over de categorische verschuiving van Afrikanen naar zwarten tegenover de Europeanen, maar ze schrijven ook ten onrechte dat Sowell over totalen sprak. Om te begrijpen waarom Sowell dat niet deed en specifiek doelde op eerste-generatieslaven binnen een specifieke tijdspanne, moet men begrijpen wat hij beoogde met zijn artikel. De enige “misleiding” van Sowells kant is de vermoedelijk bewuste selectie van twee willekeurige rassenverhoudingen en gebieden waarmee hij, al spiegelend, wijst op zijn rode draad: spelen met historische feiten kan ieder politiek doel dienen. Sowell weet natuurlijk dat beide aantallen slechts een beperkt onderdeel waren van twee systemen met een immense geografische en numerieke omvang. De relatief korte tijd waarin de trans-Atlantische slavernij miljoenen Afrikanen onderwierp, getuigt van haar groteske aard. Onder de streep ontloopt de Arabische slavenexport haar echter nauwelijks, mede omdat deze veel langer heeft geduurd. Alleen al in de negentiende eeuw werden twee miljoen zwarte Afrikanen geëxporteerd naar Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Foute herberekening Hoewel de hele discussie tussen NRC en de historici gebaseerd was op wederzijdse misverstanden met betrekking tot Thomas Sowells werk, wil ik hun verdere "openbare dialoog" toch graag bespreken, omdat de geuite moeite met Sowells uitspraak interessante denkbeelden lijkt te onthullen. Zo was er de opmerkelijke herberekening van de (totale) slavenaantallen. Zomaar werd het Amerikaanse exportcijfer vermeerderd met alle generaties die daarna in slavernij werden geboren, terwijl dit bij het Noord-Afrikaanse cijfer werd nagelaten. Alsof er in drie eeuwen niet één Europees kind in slavernij werd geboren. Natuurlijke groei van de slavenpopulatie Het duo kan best verwijzen naar het feit dat er in Noord-Afrika veel minder mensen in slavernij werden geboren. Maar zonder kanttekening over de redenen hiervoor is dat argument misleidend. Die waren namelijk niet louter positief. Denk aan de ongeëvenaarde macht die Noord-Afrikaanse slavenmeesters hadden over de seksualiteit van hun slavenpopulatie. Dit kenmerkte zich bijvoorbeeld door relatief veel castraties. De baños, waar Europese mannen, zonder enige interactie met vrouwen, als dieren werden gehouden, zorgden logischerwijs ook voor een sterk verminderde natuurlijke groei. Historicus Paul Lovejoy schreef in 2012 dat “de kenmerken van geleidelijke assimilatie en emancipatie [in de islamitische staten] overeenstemden met de macht van slavenmeesters om de mate van seksualiteit en voortplanting van een populatie naar hun hand te zetten”. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mooie vrouwen en gecastreerde mannen met name in de islamitische rijken in trek waren. De versnelde emancipatie van vrouwen – de grootste categorie slaven in Noord-Afrika – en hun nazaten was bovendien een reden voor het steeds aanvullen van de slavenpopulatie. Ook andere oorzaken, zoals de veronderstelling dat veel vrouwen niet meer konden voortplanten als gevolg van voortdurende seksuele dwangarbeid, zouden een rol hebben gespeeld in een langzamere natuurlijke groei (Lovejoy, 2012). Vrouwen werden naast hun werk in de bediening ook vaak gebruikt als bijvrouw. Daarbij hadden de islamitische eigenaren bij wet recht op seksueel genot van hun slavinnen (Lewis, 1990). Ze konden slechts op een verhoogde status hopen als zij een kind kregen van hun meester, mits deze het erkende. Zulke kinderen werden vaak meteen geadopteerd en dus niet in slavernij geboren. Ook kon de moeder, na de dood van haar meester, rekenen op vrijheid. Het is echter waanzin om dit te laten gelden als positieve oorzaak van een langzaam groeiende slavenpopulatie. Slavendrijvers verdienen immers geen pluspunten voor de verhoogde status van slavinnen die zoiets moesten ondergaan. Die geven we ook niet aan Amerikaanse meesters, die dikwijls een Oom Tom met privileges tolereerden. En wanneer zij kinderen verwekten bij hun Afrikaanse slavinnen wordt bovendien moeiteloos uitgegaan van directe of indirecte seksuele dwang. Waarom zou dit anders zijn voor de Arabische meesters in Noord-Afrika? Dit soort nuanceringen lijkt aan de historici voorbij te gaan. In een ander artikel noemen ze Sowells uitspraak zelfs fake news en “historische onzin op het internet”. Je moet het maar durven opschrijven over een bejaarde geleerde die meer boeken schreef dan een gemiddelde vierdejaars student geschiedenis leest. Als je daarbij bedenkt dat Sowell als socioloog meerdere historische thema’s behandelde, kun je haast niet anders dan je afvragen hoe onpartijdig het duo is. Dat blijkt ook uit het feit dat ze Sowell nergens socioloog noemen, maar “conservatieve econoom” of kortweg “schrijver”. Zo framen ze zelfs Sowells recht van spreken als academicus, vermoedelijk om hun inhoudelijk tegenvallende respons beter te laten landen. De mythe van een betere behandeling De Nederlanders hadden ook een generaliserend antwoord op Sowells legitieme standpunt dat galeislaven in Noord-Afrika het slechter hadden dan plantageslaven in de VS. Want volgens de historici was slavernij in de VS als geheel juist “van een duidelijk ander karakter”. Dit beschouw ik als codetaal voor: “het viel allemaal wel mee met die Noord-Afrikaanse slavernij”. Daarmee doen ze zelf iets waar ze Sowell van beschuldigen: moreel onderscheid maken tussen twee volken en hun slavernijsystemen. Wanneer we echter spreken van vele miljoenen slaven en gruwelpraktijken aan beide zijden, oogt iedere wedijver om de titel van meest of minst erge slavendrijver pervers. Sowell vergeleek specifieke slavencategorieën omwille van een meer gewogen oordeel over de hele linie, in reactie op de scheve verhouding die hij meent te zien in het publieke domein. Of dezelfde motivatie leeft onder de historici is voor mij nog dubieus. De verlichte woorden van wijlen historicus Bernard Lewis bieden een fraai contrast: “Het is niet mijn doel om een morele competitie op touw te zetten…maar om de claims van exclusieve deugd en exclusieve ondeugd te weerleggen en te wijzen op een gemeenschappelijk falen in onze gemeenschappelijke menselijkheid.” Bernard Lewis noemde het een variant van the white man’s burden, om de Arabische slavernij niet te zien voor wat het was: de ontvoering van rond de 10 miljoen slaven in 1000 jaar, zijnde voornamelijk vrouwen en kinderen, waarbij mannen relatief vaak werden gecastreerd (Gordon, 1989; Austin, 1979; Lovejoy, 2012). Het is even arrogant als onjuist om vast te houden aan het idee dat de witte mens, ditmaal door middel van zelfopgelegde schuld, verantwoordelijk is voor het lot van andere volken, aldus Lewis. De inmiddels achterhaalde mythe, dat het slavenleven in Amerika altijd slechter was dan in Afrika, is mede ontstaan door kromme vergelijkingen van geschiedschrijvers in de negentiende eeuw. Zij kwamen dikwijls terug uit Afrika en het Midden-Oosten met het idee dat er geen plantageslavernij bestond in de Arabische gebieden. Zij zagen alleen huiselijke slavernij, waarbij slaven meestal een beter leven leidden. Buiten hun gezichtsveld, voorbij de grote steden waarin ze verbleven, bestond echter wel degelijk economische slavernij. Lewis beschreef ook dit sprookje over een meer humane Arabische slavernij treffend als “een Europese uitvinding die een Europees doel dient”. Wanneer deze nu nog opduikt, moet er haast sprake zijn van selectieve filtering ten bate van een politiek doel. Dat is precies waar Sowell voor waarschuwde. Gevolgen voor vandaag De historici hadden veel te vertellen over de gevolgen die nazaten van slaven nu ervaren in de westerse landen waar ze als minderheid leven. Die impact is reëel en mag zeker niet worden afgezwakt. Maar ook hier mis ik een oprechte hunkering naar balans. Die is bijvoorbeeld te vinden in de impact die het slavernijverleden op de noordelijke helft van Afrika heeft, door nog steeds te bestaan. In Mauritanië worden jaarlijks vele sub-Sahara slaven geboren en ook Libië maakt momenteel (2018) haar zoveelste opleving van slavernij door. Dan is het legitiem om te vragen waarom slavernij in Noord-Afrika zo lang kon doorgaan. Wellicht is een voornamelijk religieuze scheiding tussen slaaf en vrij mens moeilijker af te leren dan een racistische. Deze scheiding is immers niet uit de lucht gegrepen, maar betreft een imitatie van de profeet en stichter van de islam, die zelf vele slaven had. Misschien kwamen racistische en religieuze slavernij geregeld samen in de islamitische staten, zoals uit allerlei historische documenten blijkt, waardoor zwarte Afrikanen in het huidige Tunesië en Marokko nog steeds kampen met een niveau van racisme dat in het huidige Amerika ondenkbaar is. Het moet dan ook gezegd worden dat racisme wel degelijk deel heeft uitgemaakt van de Arabische slavernij. Dat blijkt uit het feit dat sommige zwarte volkeren in Afrika, ondanks hun door de Sharia'a beschermde status als moslim, tot slaaf zijn gemaakt door Arabische overheden. Dit leidde bijvoorbeeld tot verzet van de beroemde zwarte moslimgeleerde Ahmad Baba uit Timboektoe, die herhaaldelijk schreef dat alleen niet-moslimvolkeren tot slaaf mochten worden gemaakt en dat sommige Islamitische overheden uit zijn tijd zich derhalve vergisten wanneer zij zwarte moslims alsnog minder rechten gaven dan geloofsgenoten met een lichtere huidskleur. Referenties naar dit soort ongemakkelijke feiten moeten niet worden gezien als jij-bak maar als een oproep tot minder selectieve filtering van historische en actuele feiten. Over het feit dat het Westen aan de wieg lag van de afschaffing van slavernij in veel islamitische landen, zul je de historici ook niet horen. Maar het is een cruciaal feit, omdat moslimlanden volgens veel geleerden (Lewis, Lovejoy, Gordon, Clarence-Smith, N'Diaye e.a.) niet stonden te springen om hun slaven vrij te laten. Een afschaffingsbeweging, zoals die van christenen in het Groot-Brittannië, was nagenoeg niet-bestaand. De emancipatie werd bereikt met keiharde westerse diplomatie. Dan is het niet vreemd dat er nog steeds maar weinig islamitische historici zijn die het aandurven om dit onderwerp aan te snijden. Bernard Lewis schreef dat het aantal studies naar de slavernij in het Midden-Oosten op één velletje passen, terwijl er duizenden boeken te vinden zijn over de Griekse, Romeinse en trans-Atlantische slavernijen. Toch moet het Westen zich, volgens sommigen, nog altijd meer schamen dan andere culturen. Het is echter de vraag welke regio de meeste achterstand heeft op het gebied van het erkennen en herstellen van de problematische geschiedenis en welke daarin het meest vooruitstrevend is geweest. Morele weegschaal Het heeft er alle schijn van dat enige fixatie op een moreel onderscheid slechts leeft bij de Nederlanders en niet bij Thomas Sowell. Bij het vinden van een passend antwoord op hun onderscheid – dat gevaarlijke gevoelens van superioriteit kan oproepen – is het de vraag wat nu wijsheid is. Is het verwerpelijker dat veel mensen in slavernij werden geboren, of dat deze er juist niet kwamen vanwege gedwongen adoptie na verkrachting en belemmeringen in de voortplanting? Hetzelfde kan gevraagd worden wanneer we castratie, seksslavernij en geïsoleerde slavenkampen plaatsen tegenover de martelpraktijken van de Amerikaanse slavenmeesters. Wat mij betreft is de “wijsheid” dat een moreel onderscheid beter achterwege kan worden gelaten. Sowell riep op tot een dergelijke balans, omdat deze in het Westen lijkt te ontbreken. Dat deed hij met een prikkelende stelling, waarop de historici vermoedelijk het eigen morele onderscheid projecteerde. Het gevolg was een denkbeeldige strijd, die slechts bijdroeg aan het blootleggen van hun eigen ideeën over ras en identiteit. Literatuur Lewis, Bernard; ‘Race and Slavery in the Middle East’, Oxford University Press (1990) Lovejoy, Paul, E.; ‘Transformations in Slavery, a History of Slavery in Africa’, derde editie (2012), Cambridge University Press Gordon, Murray; ‘Slavery in the Arab World’; New Amsterdam Books (1989) Davis, Robert C.; ‘Christian Slaves, Muslim Masters: white slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast and Italy, 1500-1800’; Palgrave Macmillan (2003) Clarence-Smith, W.G.; ‘Islam and the Abolition of Slavery’; Hurst & Co. (2006) N'Diaye, Tidiane; ‘Der verschleierte Völkermord’; Rowohlt Verlag (2010) Sowell, Thomas; 'Intellectuals and Race' (2013 Primaire islambronnen: Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Sunan an-Nasa’i
door Chris Develing 06 dec., 2023
Veel moslims bekritiseren Israël voor het rigoureus bombarderen van terroristische doelwitten, klinkt vreemd als je weet hoe er in de Islam naar het oorlogsrecht wordt gekeken.
door Chris Develing 07 sep., 2023
Muslims have been accused of bribing people to join Islam or to stop criticism on the religion. Is there a theological basis for such claims? Find out in this article.
door Chris Develing 23 aug., 2023
Ben je verplicht een ander mens in leven te houden? Volgens velen wel, als ze zich buigen over het recente bergklimschandaal op de K2. Maar geldt dat ook voor andere morele dilemma's, zoals abortus?
door Chris Develing 26 jul., 2023
De film 'A man called Otto' beschrijft onbedoeld een deel van de problematiek rond euthanasie in Nederland. Hoe gaat Otto zelf om met deze verzwarende factoren voor zijn doodwens?
MEER ARTIKELEN
Share by: